جمعه ها، اوج تماشای ایرانیان در اینستاگرام

جمعه ها، اوج تماشای ایرانیان در اینستاگرام به گزارش ابزار اپل، کوکو، پلت فرم تحلیل رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ، گزارش شش ماهه اینستاگرام ایران تا پایان شهریور 1404 را منتشر نموده است.


نگار علی- این گزارش تحلیلی، بر مبنای داده های شش ماهه از فعالیت بیشتر از ۳۵۰۰ اینفلوئنسر در اینستاگرام کشور تا شهریور ۱۴۰۴، به بررسی الگوهای محتوایی، رفتار مخاطبان، و روندهای تبلیغاتی می پردازد. نتایج کلیدی نشان دهنده یک بازار پویا هستند که در آن محتوای خودمانی و طنز، نانو-اینفلوئنسرها، و لذت های سریع مرکز توجه قرار دارند.
حاکمیت محتوای «واقعی و خودمانی» بر بازدید و تعامل نتایج تحلیل ها به وضوح نشان داده است که کلید تسخیر توجه و تعامل کاربران ایرانی، صداقت روایی و ماهیت خودمانی محتواست، نه فقط تولید محتوای پرزرق وبرق.
محتوای پربازدید: طنز و لایف استایل با «برش های واقعی» پربازدیدترین محتواها در اینستاگرام ایران حول محور طنز و لایف استایل با تأکید بر برش های واقعی از زندگی شکل گرفته اند. این محتواها به سبب ماهیت آشنا و قابل همذات پنداری، دارای قابلیت اشتراک گذاری بالا هستند و با فرهنگ سرگرمی ایرانی همخوانی دارند.
فعال سازی «پیوند پاراسوشال» بالاترین نرخ تعامل (Engagement Rate) در صفحاتی شکل می گیرد که بر طنز روایی و ویدیوهای کوتاه قابل همدلی تمرکز دارند. دلیل این تعامل عمیق، فعال شدن پیوند پاراسوشال است: مخاطب خویش را «وسط داستان» می بیند و تشویق می شود که با پاسخ دادن، اصلاح کردن، یا نوشتن خاطره مشابه در بحث شرکت نماید. این نوع محتوا کاربران را از مصرف کننده صرف به شریک محتوایی مبدل می کند.
تقاضا برای «لذت سریع» و پاداش الگوریتم رشد انفجاری در دسته بندی آشپزی-غذا نشان دهنده تقاضای بالای مخاطب برای محتوایی است که لذت سریع (Instant Dopamine) به وجود می آورد. این روند از آن حکایت می کند که الگوریتم اینستاگرام به محتوایی که فوراً مخاطب را راضی می کند، پاداش داده و درنتیجه سریع ترین رشد فالوئر را در این دسته بندی ها شاهد می باشیم.
رشد انفجاری در دسته بندی آشپزی-غذا الگوهای رفتاری زمانی: تقابل زمان تولید و مصرف الگوی هفتگی اینفلوئنسرها و مخاطبان آنها بطورکامل از هم تفکیک شده است که یک نکته کلیدی برای استراتژی انتشار است.
اوج مصرف: عصر جمعه ها اوج تقاضای تماشا (بالاترین میانگین بازدید) به روز جمعه اختصاص دارد. این امر منعکس کنندهٔ فرهنگ فراغت و آنلاین بودن خانوادگی در تعطیلات پایان هفته است. در مقابل، پایین ترین میزان تماشا در روز پنج شنبه ثبت شده است.
اوج تولید: ابتدای هفته اینفلوئنسرها تمایل دارند حجم انتشار محتوای خویش را در ابتدای هفته (اوج: شنبه) منتشر کنند. این الگو نشان دهندهٔ یک شیفت کاری است که در آن تولید و ادیت محتوا طی روزهای پایان هفته به انجام می رسد و خروجی ها در آغاز هفته منتشر می شوند.
استراتژی تبلیغاتی: تقسیم وظایف بین مگا و نانو اینفلوئنسرها بازدهی تبلیغاتی در بازار اینفلوئنسر مارکتینگ ایران یک بازی باینری است که در آن هر دو گروه مگا و نانو/مایکرو اینفلوئنسرها نقش مکمل دارند.
معیار اینفلوئنسرهای مگا (Mega) اینفلوئنسرهای نانو/مایکرو (Nano/Micro) هدف اصلی آگاهی بخشی (Awareness) و برد سریع تعامل عمیق تر (Deeper Engagement) عملکرد فراهم کردن «برد سریع» و دسترسی گسترده تشکیل «عمق رابطه» و نرخ تعامل بالاتر بازدهی سهم بیش از تولید محتوا (۳۱٪) نرخ تعامل قوی تر (مثلاً مایکرو: ۳.۵۷٪) مگا اینفلوئنسرها: نقش اصلی را در آگاهی بخشی وسیع و سریع ایفا می کنند. برندها از آنها برای ایجاد آگاهی در سطح گسترده و روایت بلند مدت استفاده می نمایند.
نانو/مایکرو اینفلوئنسرها: با وجود سهم کمتر در تولید کلی، نرخ تعامل نسبی بسیار قوی تری دارند. این گروه برای اهداف تعامل عمیق تر، جذب مخاطب با هزینه ارزان تر، و سودجستن از پیوند پاراسوشال قوی تر انتخاب می شوند.
روندهای صنعتی: زیبایی و غذا در صدر برندهای فعال در حوزه زیبایی/کلینیک بیشترین حجم تبلیغات را در اینستاگرام کشور (به ویژه در استوری ها) انجام داده اند. این امر نشان دهنده تقاضای بالا و رقابت شدید در این بخش است و استوری ها به عنوان پلت فرم اصلی برای تبلیغات سریع و عمل گرا (مانند تخفیف های لحظه ای) تثبیت شده اند.
بیشترین رشد فالوئر در میان اکانت های برتر به محتوای آشپزی/غذا اختصاص دارد. این موضوع، تأکیدی دیگر بر نقش محتوای «لذت سریع» در تسخیر الگوریتم و جلب توجه مخاطب ایرانی است.
بازار اینستاگرام فارسی درحال گذر از محتوای «ایده آل» بسمت محتوای «معتبر و واقعی» است. استراتژی های موفق باید:
اولویت دهی به طنز و داستانهای لایف استایل: برای رسیدن به بالاترین نرخ بازدید و قابلیت اشتراک گذاری.
تولید محتوای سریع و رضایت بخش: برای بهره برداری از پاداش های الگوریتم (به ویژه در حوزه هایی مانند غذا).
بهینه سازی زمان انتشار: انتشار در آغاز هفته، در حالیکه اوج تماشا در جمعه هاست، نیازمند هوشمندی است. اینفلوئنسرها باید تلاش کنند قسمتهایی از محتوای کلیدی خویش را برای انتشار در ایام اوج بازدید (جمعه) برنامه ریزی کنند.
رویکرد ترکیبی در تبلیغات: استفاده از مگا اینفلوئنسرها برای برد و آگاهی و نانو اینفلوئنسرها برای تعامل عمیق و ایجاد رابطه پایدار.

منبع:

1404/07/17
13:39:41
5.0 / 5
18
تگهای خبر: آنلاین , اینستاگرام , بازار , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ابزار پل

پربحث ترین ابزار پل

جدیدترین ابزار پل

ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS

ابزار اپل: دنیای نرم افزارهای IOS در دستان شماست. با ابزار اپل، آیفون و آیپد خویش را به اوج برسانید