، انقلاب اسلامی در چهل سالگی،
جویشگرهای بومی از درآمدزایی تا استقلال ملی در فضای مجازی
ابزار اپل: بااینكه جویشگرهای بومی در ایران تابحال نتوانستند به جایگاهی كه مدنظر است، برسند، اما مسئولان معتقدند در سال های اخیر جویشگرهای بومی در زمینه افزایش توانمندی های زیرساختی و فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. همچون این پیشرفت ها می توان به قابلیت خزش میلیاردها صفحه و به روزرسانی همزمان و برخط نمایه های جست وجو اشاره نمود.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، طرح یا پروژه جویشگر یا موتور جست وجوی بومی یكی از مهمترین پروژه های تعریف شده از طرف وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود كه موضوعیت آن هم تنگ تر شدن حلقه ی تهدیدها و تحریم ها مقابل ایران بود و اهمیت آن در افزایش تولید محتوای فارسی در وب موجب شد تا این طرح به شكلی در پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف شود.
آخرین خبری كه از اعتبار پروژه اعلام شد، مبلغ حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده و قرار شد با بكارگیری توان بخش خصوصی و پژوهشگران، از نظر اقتصادی برای كشور ارزش آفرینی كند.
در این زمینه از سال اول شكل گیری دولت یازدهم، شورای راهبری جویشگر بومی متشكل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نمایندگان بخش خصوصی تشكیل و شروع به كار كرد. در این پروژه هدف این بود كه با فرهنگ سازی و احداث زیرساخت های كیفی، كاربران ایرانی از خدمات جست وجوی متنی، تصویری و هم چنین موتور جست وجوی نقشه و ترجمه ماشینی، از موتورهای جست وجوی بومی استفاده كنند.
جویشگر بومی یكی از این گزینه های جایگزین داخلی است كه هم چنان از اهمیت برخوردار بوده و به آن توجه میگردد. مسئولان معتقدند در سال های اخیر جویشگرهای بومی در زمینه افزایش توانمندی های زیرساختی و فنی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند. همچون این پیشرفت ها می توان به قابلیت خزش میلیاردها صفحه و به روزرسانی هم زمان و برخط نمایه های جست وجو اشاره نمود. همین طور با توسعه ابزارهای پردازشی و دادگان فارسی توانمندی های خودرا درباره درك و بسط نیاز اطلاعاتی كاربر افزایش داده اند. با این وجود، تعداد پرس وجوی روزانه جویشگرهای بومی به بیشتر از ۲۰۰ هزار برسد اما این عدد در مقایسه با حدود ۳۰۰ میلیون پرس وجوی روزانه كاربران ایرانی از گوگل همچنان عدد قابل توجهی محسوب نمی گردد.
بدین سبب بااینكه به قول مسئولان، بازدید جویشگرهای بومی به روزانه بیشتر از ۷۰۰ هزار بازدید و ۲۰۰ هزار پرس وجو دست یافته اند، اما با عنایت به آماری كه سایر جویشگرهای بومی دارند، این اعداد كافی نیست و باید به روزانه چند میلیون پرس وجو رسید. درواقع به نظر می آید هنوز جویشگر بومی با خیلی از جویشگرهای بومی نظیر یاندكس روسیه فاصله قابل توجهی دارد و اساسا برای رسیدن به بلوغ مناسب باید مسیر دشوار و طولانی را طی نماید.
از سوی به اعتقاد كارشناسان، در یك نگاه درازمدت، علاوه بر آن كه جویشگرهای بومی می توانند به استقلال ملی در فضای سایبری كمك كنند، به شكلی موتور محركه ی صنعت IT كشور باز محسوب می شوند، برای اینكه به خوبی می توانند مشتریان را به كسب وكارهای مورد نیاز خود هدایت كنند. از این لحاظ، تأثیر بسزایی در رونق فضای كسب و كار IT داشته و فرصت های شغلی فراوانی را احداث خواهند كرد.
موتور جست وجو دراقع ابزاریست كه به منظور جست وجو در وب برای به دست آوردن اطلاعات درخواست شده، به كار می رود. در این راستا، موتور جست وجو باید در یك فضای رقابتی توجه و اعتماد كاربر را به خود جلب نماید، بتواند بخشی از نیازمندی های مردم را از راه توانمندی داخلی تامین كند و مردم برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جست وجویی بازگشت كنند كه محتوای داخلی را نمایش می دهد.
فاصله ی زیاد جویشگرهای ایرانی با مشابه هایشان
اما به نظر می آید جویشگرهای بومی ما، هنوز با مشابه های خود در سایر كشورها فاصله دارند. «گرگر» و «پارسی جو» موتورهای جست وجوی ملی هستند كه قدمت آنها به حدود ۱۰ سال می رسد و «یوز» باز سپس آنها بوجود آمد. البته هم اكنون تنها یوز و پارسی جو در كشور فعالیت دارند اما همین جویشگرها هم ظاهرا آنچنان كه باید مورد استقبال عمومی قرار نگرفته اند و هم چنان تمایل كاربران برای بازگشت به موتور گوگل بیش تر است.
در توضیح دلایل راه اندازی جویشگرهای بومی بارها گفته شده كه در هیچ كجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر كردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی گردد. اما با مطرح شدن پروژه جستجوگر ملی، بسیاری تصور می كنند كه این جویشگر مقرر است جای گوگل و یاهو را بگیرد، به همین خاطر به صورت مداوم جویشگر بومی را با موتورهای جست وجو مقایسه می كنند درحالی كه موتورهای بومی، دو هدف مختلف را دنبال می كنند و درواقع كاركرد این دو با یكدیگر متفاوت می باشد.
توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی از راه كسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، كمك به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، توسعه زیرساخت های تولید و نمایش خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارشات ذائقه سنجی كاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از لزوم ها و اهداف كلان جویشگرهای بومی اعلام شده است.
نقاط قوت جویشگرهای بومی
از طرفی به اعتقاد برخی كارشناسان، خدمات موتورهای جست وجوی بومی در ایران هم اكنون هنوز به بلوغ كافی جهت استفاده همه جانبه نرسیدند و بدین سبب نمی توان آنها را به صورت كامل جایگزین كرد، اما می توان از آنها در زمینه هایی كه قوت بیش تری دارند، بهره برداری نمود. بعنوان نمونه برای خدمت جست وجوی پیمایشی كه در آن به دنبال آدرس یك سایت می گردیم، هم اكنون جویشگرهای بومی در وضعیت خوبی قرار دارند. یا سرویس های جانبی نظیر ترجمه ماشینی و سرویس خبر با استقبال خوبی از جانب كاربران بومی مواجه شده است.
در حال حاضر، داده های باارزشی در كشور در اختیار سازمان های مختلف قرار دارد كه می تواند با انعقاد تفاهم نامه و تعامل با آنها در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد و ارزش افزوده بیش تری را در جویشگرهای بومی احداث كند. همچون این موارد می توان به اطلاعات ۱۱۸ و پایگاه داده های پژوهشی نظیر پایان نامه ها و مقالات علمی اشاره نمود. نمایش سرویس های جست وجوی ویژه مدارس و كودكان باز از برنامه هایی است كه به رونق هرچه بیش تر در استفاده از جویشگرهای بومی كمك خواهدنمود.
برای بررسی عملكرد جویشگرهای بومی و رصد مداوم میزان پیشرفت آنها از لحاظ كیفیت نمایش خدمات جویش، آزمایشگاه وب آزما ذیل طرح جویشگر به وجود آمده است. این آزمایشگاه به صورت دوره ای، از جنبه های مختلف به ارزیابی جویشگرهای بومی، در مقایسه با جویشگرهای مطرح بین المللی پرداخته و نتایج ارزیابی ها را در چارچوب گزارشهایی منتشر می كنند.
دقت جویشگرهای بومی: ۸۰ درصد
بر اساس آخرین نتایج گزارش شده توسط وب آزما، دقت نتایج نمایش شده توسط جویشگرهای بومی در حدود ۸۰ درصد دقت نتایج نمایش شده توسط بهترین جویشگرهای غیربومی است. البته تمركز اصلی جویشگرهای بومی بر پرس وجوهایی است كه به زبان فارسی نمایش می شوند و وب آزما باز در ارزیابی های خود این مساله را مورد توجه قرار داده است. با این وجود، توانایی شناسایی صفحات پركاربرد و مهم انگلیسی و امكان جست وجو روی این صفحات باز مورد انتظار است و بالقطع در ارزیابی ها هم لحاظ میگردد.
با تمام این اوصاف، این جویشگرها، هنوز فاصله قابل توجه و معناداری با جویشگرهای بین المللی نظیر گوگل دارند. این مساله خصوصا در میزان اقبال و جذب كاربران قابل مشاهده می باشد. در این زمینه علاوه بر فرهنگ سازی و تبلیغات نیاز به ایجاد مزیت های رقابتی برای جذب هرچه بیشتر كاربران هستیم.
با توجه به پیچیدگی و ابعاد كاری كه برای توسعه جویشگر بومی متصور است و هم چنین وجود رقبای قدرتمند غیربومی، دستیابی به بازار قابل توجهی از كاربران، در كوتاه مدت امكانپذیر نیست. این مساله علاوه بر تلاش همه جانبه در حوزه فنی و بازاریابی، نیازمند خلق سرویس ها و خدماتی است كه بعنوان مزیت رقابتی در مقابل رقبای غیربومی قابل نمایش باشد. یكی از راه های دستیابی به این امر، بررسی دقیق تر نیاز خاص بومی و ضعف ها و كاستی های خدمات غیربومی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب