دستگاه بریل هوشمند همراه در كشور ساخته شد، تجاری سازی با حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی

دستگاه بریل هوشمند همراه در كشور ساخته شد، تجاری سازی با حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی به گزارش ابزار اپل محققان یكی از شركت های دانش بنیان كه در گذشته موفق به طراحی و ساخت دستگاه برجسته نگار برای تولید ارتباط میان نابینایان با كامپیوتر شده بودند، به تازگی به دانش فنی ساخت دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه دست پیدا كردند كه علاوه بر پشتیبانی كامل از زبان فارسی، به علت كم بودن وزن آن، نابینایان قادر به حمل آن هستند و این سیستم با حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی به تجاری سازی رسید.


مهندس سعید صادق پور، مجری طرح در گفتگو با ایسنا، تولید تجهیزات كامپیوتری و الكترونیكی ویژه نابینایان را از زمینه های تحقیقاتی این شركت دانش بنیان دانست و اضافه كرد: نمایشگرهای بریل به همراه خروجی صوتی همچون دستاوردهای تحقیقاتی ما است كه بهترین جایگزین برای صفحه نمایش بینایی به شمار می رود؛ چون كه با استفاده از این سیستم، نابینایان می توانند برای دریافت اطلاعات از كامپیوتر و ورود اطلاعات به آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینكه این نمایشگرها تنها ابزار ارتباطی نابینا با كامپیوتر است، خاطرنشان كرد: برای افراد نابینا بریل و صوت سرعت بالاتری برای دسترسی به محتوا دارد، از این رو سعی كردیم تا با تلفیق این دو قابلیت، دستگاهی برای نابینایان طراحی نماییم كه به سهولت بتوانند از راه كامپیوتر به محتوا دسترسی داشته باشند.
صادق پور با اشاره به عملكرد نمایشگر و صفحه كلید بریل (دستگاه برجسته نگار) با اشاره به اینكه این دستگاه مجهز به خروجی صوتی و برنامه های جانبی است، اظهار نمود: نخستین نسل از برجسته نگارها از پشتیبانی نرم افزاری كامل بخصوص جهت استفاده در محیط های فارسی برخوردار می باشد.
مجری طرح، این صفحه كلید را شامل ۱۶ كلید با وزن هزار و ۵۰۰ كیلوگرم دانست و خاطرنشان كرد: نسل اول نمایشگرها جهت استفاده در اماكن عمومی چون سازمان بهزیستی، مدارس نابینایان و دانشگاه ها كاربرد دارد.
وی نسل دوم این نمایشگرها را برجسته نگار ۲ جهت استفاده در مراكز عمومی ذكر كرد و خاطرنشان كرد: این نمایشگر دارای ۴۰ كاراكتر بریل با وزن یك كیلو و ۴۰۰ گرم است.
مجری طرح، نسل سوم این نمایشگرها را برجسته نگار ۳ با حجم، وزن و قیمت ارزان تر نسبت به نمایشگرهای نسل دوم دانست و افزود: این نمایشگر برخلاف نسل های پیشین برای كاربری های انفرادی و شخصی نابینایان طراحی شده است.
وی به نحوه استفاده از این نمایشگرها اشاره نمود و خاطرنشان كرد: متنی كه در نمایشگر بینایی مشاهده می شود، عیناً بر روی مانیتور بریل می آید و افراد نابینا از راه لمس بر روی نمایشگر بریل، متن را می خوانند. تمام این نمایشگرها از راه كابل USB به كامپیوتر متصل می شود، ضمن این كه با همه نرم افزارها سازگاری دارد.
صادق پور، برجسته نگار را شامل دو بخش دانست و اظهار داشت: در مانیتور بریل، زمانی كه متن در مانیتور بینایی تغییر می كند، متن بر روی برجسته نگار، خط به خط به صورت بریل قابل خواندن است. در بخش بالایی این دستگاه، صفحه كلید بریل قرار دارد و علاوه بر آن بر روی این دستگاه كلیدهایی برای حركت در متن قرار داده شده است.
وی تجهیز دستگاه های برجسته نگار به سلول های برجسته از نوع پیزوالكتریك را از مزایای این دستگاه ها نام برد و تصریح كرد: پیزوالكتریك در صنعت به فلز "حافظه دار" معروف است و با اعمال ولتاژ به آن، تغییر طول در آن تولید می شود و ما از این خاصیت بهره بردیم و از آن در زیر پین های برجسته نگار استفاده كردیم.
مجری طرح با تاكید بر این كه در زیر هر نقطه بریل دو تیغه پیرو الكتریك و هر كاراكتر بریل ۸ تایی، ۱۶ تیغه پیزو الكتریك نصب شده است، افزود: زمانی كه تیغه پیزوالكتریك در این دستگاه فعال می شود، این فلز حركت می كند و این امر باعث هدایت پین به سمت بالا خواهد شد؛ بدین سان روی بریل بر روی دستگاه برجسته می شود و كاربر می تواند متن را بخواند.
وی فناوری قدیمی استفاده شده در این دستگاه را سیم پیچی دانست كه جریان زیادی را مصرف می كرد و بنابراین بعد از مدتی داغ می شد، تصریح كرد: ولی پیزوالكتریك دارای عمر مفید بسیار بالایی بوده و در عین حال فلز گران قیمتی است و به این دلیل قیمت دستگاه برجسته نگار تولیدشده گران می شود.
این محقق با اشاره به اینكه مانیتورهای پیزوالكتریك تنها در ۱۳ شركت دنیا تولید می شود، تصریح كرد: به علت محدودیت مصرف این دستگاه ها، تعداد كمی در دنیا تولید می شود و در ایران هم تنها ما تولیدكننده این مانیتورها هستیم.
وی با تاكید بر اینكه در بعضی موارد نابینایان از راه بریل بسیار بهتر قادر به ایجاد ارتباط هستند، توضیح داد: بریل، كد تمام كاراكترهای مختلف همچون نت های موسیقی است؛ چراكه نت دارای موارد مختلفی است كه صرفاً از راه نرم افزارهای صوتی، قابل عرضه نیست. همینطور نابینایان جهت استفاده از متون ریاضیات، از راه بریل بهتر می توانند آموزش ببینند.
صادق پور افزود: آموزش ساده كردن یك كسر مركب از راه صوت، بسیار مشكل است؛ ولی بریل آموزش این مباحث را آسان تر می كند.
این محقق دستگاه های برجسته نگار را در جهت بهره گیری نابینایان از خط بریل به جای محتوای خط بینایی ذكر و خاطرنشان كرد: این دستگاه ها تابحال توسعه زیادی یافته است و برای سال جاری هم طرح هایی برای توسعه آنها داریم.
وی از طراحی و ساخت "برجسته نگار هوشمند همراه Personal Digital Assistant" یا (PDA) اطلاع داد و خاطرنشان كرد: این محصول دارای خروجی های بریل و صوتی است و بهترین وسیله كمكی توانبخشی برای نابینایان فارسی زبان است. این دستگاه پشتیبانی كامل از زبان فارسی و پشتیبانی فنی در داخل كشور دارد.
مجری طرح، دستگاه را شامل یك صفحه كلید با ۲۰ كلید، ۲۰ سلول ۸ پینی از جنس پلاستیك ضد حساسیت و ۲۰ كلید CR key دانست و اظهار نمود: باتری این سیستم قابل شارژ است، ضمن آنكه حافظه داخلی آزاد آن ۱۶ گیگابایت برای فایل های كاربران و خروجی مانیتور و تلویزیون (HDMI) است.
صادق پور، ویرایشگر پایه دو زبانه فارسی و انگلیسی و فایل خوان با پشتیبانی، Doc، Docx klk، pn، txt فارسی و انگلیسی را از دیگر خصوصیت های این برجسته نگار دانست و اضافه كرد: این برجسته نگار همینطور به نرم افزارهای واژه نامه (چهار واژه نامه انگلیسی به فارسی، فارسی به انگلیسی، انگلیسی به انگلیسی، فارسی به فارسی)، دفتر تلفن، پخش فایل های صوتی، ماشین حساب و قرآن مجهز شده است.
وی با اشاره به اینكه این كامپیوتر با هر دفعه شارژ باتری می تواند حدود ۶ ساعت كار كند، تصریح كرد: این سیستم تحت سیستم عامل لینوكس كار می كند و امكان ارتباط با "جاوا" و "اندروید" به صورت بی سیم و با سیم را هم دارد.
مدیر عامل این شركت دانش بنیان با اشاره به اینكه این شركت تنها شركت فعال در این زمینه در آسیا به حساب می آید، تصریح كرد: اخیراً كره جنوبی هم به جمع تولیدكنندگان این تجهیزات اضافه شده است و مابقی تولیدكنندگان از كشورهای آمریكا و اروپایی هستند كه متأسفانه پوشش مناسبی روی زبان فارسی ندارند و ما خوشبختانه توانستیم این امكان را برای نابینایان كشور فراهم نماییم.
این محقق، وزن این كامپیوتر را حدود ۶۸۰ گرم وزن ذكر كرد و اظهار داشت: این سیستم سبك و قابل حمل برای نابینایان محصل شامل دانش آموز و دانشجو است.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، طرح "برجسته نگار هوشمند همراه" همچون طرح های مورد حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی است كه توسط یكی از شركت های دانش بنیان به مرحله تجاری سازی رسیده است.



1397/11/17
16:44:04
5.0 / 5
4456
تگهای خبر: اندروید , باتری , تلفن , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS