گزیده اخبار اقتصادی چهارشنبه

تغییر در سرنوشت سهام عدالت فوت شدگان

تغییر در سرنوشت سهام عدالت فوت شدگان به گزارش ابزار اپل ۲.۵ میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده اند كه برای این مورد تصمیم گیری هایی صورت گرفته اما برخی پیشنهادات وجود دارد كه شاید به مذاق وراث خوش نیاید.


به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، بررسی خبرهای اقتصادی روز جاری حكایت از آن دارد كه عموم خوانندگان اخباری در زمینه سود سهام فوت شدگان، اخطار به دارندگان و سرمایه گذاران ارزی، تمدید ثبت رجیستری از راه كد ملی، حواشی ناتمام بازار خودرو، كاهش مصرف برق و جریمه دولت برای پر مصرفان، واردات شكر برای كاهش قیمت و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده اند.
اقتصاد ایران در سال های نه چندان دور میزبان سهام عدالت شد كه بنا بر اطلاعات اعلامی ۲.۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده اند و جای سوال دارد كه آیا سود سهام و این سهام به وراث می رسد یا خیر؟
در این مورد شورایعالی سیاست های اصل ۴۴ اعلام نموده كه سازمان خصوصی سازی با همكاری وزارت اقتصاد باید مبالغ مربوط به سود سهام عدالت آنها را سرمایه گذاری كند و در هر زمانی كه وراث فوت شده رجوع كردند بتوانند از حق خود برای سود سهام عدالت منتفع شوند.
اما فرضیه دیگری هم وجود دارد؛ مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید احتمال دارد به شورای سیاست گذاری اصل ۴۴ پیشنهاد داده شود كه سهام عدالت این افراد به افرادی واگذار شود كه از ثبت نام سهام عدالت جا مانده اند. اما موافقت یا عدم موافقت با این مورد با شورایعالی اصل ۴۴ است و تنها این شورا می تواند در این مورد رأی دهد. حال با این شرایط باید دید كه چه سرنوشتی در انتظار سود سهام عدالت فوت شدگان خواهد بود.

هشدارهای ارزی جدی شد
از اوایل سال قبل شرایط بازار ارز بگونه ای رقم خورد كه روند صعودی قیمت ها جزو جدانشدنی این بازار محسوب شد و این اتفاق عاملی شد تا برخی افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود به سرمایه گذاری در بازار ارز روی آوردند و در مقطع زمانی ارزش ارز بخصوص دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان رسید و از این قیمت برگشت كه این رفت و آمد ارزی عاملی شد تا خیلی از سرمایه گذاران این بازار گرفتار ضرر و زیان قابل توجهی شوند، در سالجاری اما اتفاقات سیاسی رخ داد كه منجر به آن شد تا نوسان بار دیگر به بازار ارز برگردد كه برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند برای افراد، رئیس كل بانك مركزی بارها اعلام نمود كه رشد قیمت ارز دلیل اقتصادی ندارد و در این بازار سرمایه گذاری نكنید اما به علت آنكه صحبت های رئیسان بانك مركزی تا حدودی برای بازار و افراد بی تأثیر است آنچنان فردی به این صحبت ها اكتفا نكرده و كار را به جایی رسانده كه سازمان امور مالیاتی هم به افرادی كه به دنبال كسب سود از انباشت و نوسان گیری ارز هستند، اخطار داده است.

بلامانع تا اطلاع ثانوی
در ماه های اخیر برای پاسخگویی به نیاز بازار تلفن همراه شرایط بگونه ای رقم خورد تا افراد بتوانند به صورت قانونی گوشی به كشور وارد كنند و با ثبت كد ملی مشتری یا دیگر افراد كد رجیستری و ثبت رجیستری را انجام دهند. این شرایط تا روزهای پایانی سال قبل ادامه داشت اما در ایام پایانی سال با قطع و بسته شدن های مكرر سامانه رجیستری شرایط بازار اندكی بهم خورد كه پیگیری ها در آن مقطع حكایت از آن داشت كه سامانه متصل است و قرار بر آن بود تا انتهای فروردین ماه ثبت رجیستری با كد ملی امكان پذیر باشد كه در انتهای فروردین ماه یكبار دیگر این روند تا انتهای اردیبهشت تمدید گردید كه در ایام اخیر مقرر شد تا اطلاع ثانوی روال سابق ادامه یابد.

مسیر ناهموار پیش روی خودرو
بازار خودرو در یكسال اخیر شرایط نامناسبی را پشت سر گذاشت كه به نظر می آید همچنان این شرایط ادامه داشته باشد چونكه مدیران صنعت خودرو هیچ برنامه ای در شرایط عادی برای شرایط فعلی تهیه نكرده بودند.
حال در ایام اخیر تصمیماتی برای بازار خودرو گرفته شده كه ابوالفضل خلخالی - كارشناس صنعت خودروسازی - اعتقاد دارد برداشته شدن تعرفه خودرو های هیبریدی در شرایط حال حاضر غیرمنطقی و شماره گذاری خودرو ها بعد از تأیید سازمان استاندارد تاكید بر امری از پیش مقرر شده است. همینطور بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو تكرار یك اشتباه خواهد بود اما نظارت بر آن می تواند شفافیت بیشتری در كار خودروسازان ایجاد كند.
در این گیر و دار كه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته و از جانب دیگر قدرت خرید مردم كاهش داشته، بعضی از اخبار حكایت از آن دارد كه بعضی از صاحبان خودرو باید مالیات پرداخت كنند كه از این دست صاحبان خودرو باید به همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی همچون تاكسی، مینی بوس، اتوبوس، وانت بار و كامیون اشاره نمود كه در تعیین درآمد مشمول مالیات شاخص های مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل ملاك قرار می گیرد كه با اطلاعیه ای از جانب سازمان امور مالیاتی اعلام می شود.

كاهش مصرف برق در خنكای بهار
پارسال با افزایش دمای هوای كشور بار مصرف برق و آب افزایش یافت این مورد عاملی شد تا قطعی مقطعی برق در كشور رخ دهد ازاین رو برنامه های مختلفی از جانب دولت طراحی و اجرا شد، با گذر از آن زمان دولت برای آنكه با مشكلی در سالجاری در این زمینه مواجه نشود برنامه هایی را در دستور كار قرار داد، حال با این وجود در ایام اخیر با وجود آنكه دولت و وزارت نیرو برنامه های خویش را برای پیشگیری از قطع برق در دستور كار خود دارد با كاهش دمای هوا پیك مصرف برق به كانال ۴۲ هزار مگاوات بازگشته است.
در كنار این مورد در بودجه سالجاری مقرر شد، ۷ درصد به بهای آب و برق افزوده شود و در كنار آن از روزجاری ۱۶ درصد به بهای مصرف پرمصرفان اضافه می شود این اقدامات برای آن به اجرا در می آید كه الگوی مصرف تا حدودی تغییر كند، اما به نظر می آید برای افراد پرمصرف افزایش بهای مصرف آنچنان تأثیرگذار نباشد چونكه پرداخت افزایش بها تأثیری بر اقتصاد آنها ندارد.

ارزانی شكر در راه است
اندكی پیش از آغاز ماه مبارك رمضان قند و شكر دل به دریا زدند و افزایش قیمت را در دستور كار خود قرار دادند و كار به جایی رسید كه قیمت مصوب شكر به دست فراموشی سپرده شد و با قیمت هایی در حدود ۱۰ هزار تومان فروخته شد تا جایی كه دولت وارد عمل شد و عرضه دولتی شكر را با حجم قابل توجهی در دستور كار قرار داد، حال در این راستا دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شكر از آغاز واردات ۸۰۰ هزار تن شكر ثبت سفارش شده و روند ارزانی این محصول در آینده نزدیك اطلاع داد.

آخرین نرخ ارز
بانك ها امروز (یكم خرداد) قیمت ارز را نسبت به روز گذشته افزایش دادند و هر دلار آمریكا را ۱۳ هزار و ۵۴۷ تومان می خرند، این در شرایطی است كه قیمت خرید دلار در بانك ها در روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۳ تومان اعلام شده بود.
همینطور قیمت خرید یورو هم نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شد و بار دیگر از ۱۵ هزار تومان عبور كرد؛ به طوریكه شعب ارزی بانك ها امروز هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۲۳ تومان می خرند.
هر پوند انگلیس هم امروز در شعب ارزی بانك ها به قیمت ۱۶ هزار و ۹۹۷ تومان خریداری می شود.
قیمت ارز مسافرتی هم در بانك ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به صورتی كه قیمت فروش ارز مسافرتی در بانك ها ۱۵ هزار و ۸۸۳ تومان اعلام شده كه با احتساب كارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان می رسد.
صرافی های مجاز بانك مركزی نیز، بعد از آنكه قیمت دلار را در ایام گذشته كاهش دادند، بار دیگر بر قیمت ارزها افزودند؛ به طوریكه قیمت دلار در روز گذشته در این صرافی ها ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود و امروز با افزایش ۲۰۰ تومانی هم قیمت فروش دلار ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است.
این صرافی ها همچنین، امروز هر یورو را به قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان می خرند و ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان می فروشند كه این نرخ ها هم نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.



1398/03/02
19:32:34
5.0 / 5
4291
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تلفن , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS