محققان بررسی كردند
جایگاه فناوری اطلاعات در مراقبت از سالمندان
به گزارش ابزار اپل افزایش تعداد سالمندان در جهان و به تبع آن در كشور ما، لزوم توجه به روش هایی نوین در مراقبت از آنها را دوچندان كرده است. در این خصوص، محققان كشور مطالعه ای را انجام داده اند كه بر مبنای آن، جایگاه فناوری های اطلاعات و ارتباطات در این رابطه بسیار مهم ارزیابی شده است.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، ازجمله مشكلات جدی در كشور ما كه نیازمند توجه فوری است، روند پرشتاب كهنسال شدن جمعیت است و باوجود این كه رشد جمعیت و میزان باروری كل كاهش یافته است، شاخص امید به زندگی در حال افزایش می باشد. پیشبینی می شود این بحران بزودی مسئولین را با چالش های گوناگونی ازجمله هزینه های گزاف مراقبت های بهداشتی و درمانی حاصل از بیماری های مزمن سالمندان، مواجه كند اما به اعتقاد متخصصان، چاره كلیدی موجود برای مقابله با این چالش ها، عرضه خدمات مراقبت در منزل به سالمندان است.
امروزه با توسعه روز افزون كاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه سلامت، تحولی عظیم در نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح جهان صورت گرفته است. به كارگیری این فناوری ها در خدمات مراقب منزل نقشی ضروری در افزایش كیفیت، تنوع و سهولت عرضه خدمات مراقبتی و درمانی ایفا می كند.
به گفته محققان، فن آوری اطلاعات و ارتباطات نقش عمده ای در توسعه و تكامل تمامی بخش های تمدن بر عهده دارد و خدمات تحت وب، تاثیر قابل توجهی بر كیفیت خدمات و سبك زندگی مردم خواهد داشت. پیاده سازی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بخش سلامت هم كه بعنوان سلامت الكترونیك از آن یاد می شود، امروزه یكی از پرسرعت ترین رشدها را در خدمات مراقبت بهداشت و درمان دارا بوده است.
در رابطه با پیوند این فناوری ها با خدمات مراقبت از سالمندان در منزل، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، مطالعه ای را انجام داده اند كه نتایج آن در چارچوب نامه به سردبیر در نشریه «مدیریت سلامت» انتشار یافته است.
بر اساس اطلاعات عرضه شده از این مطالعه، به كارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات مانند نرم افزارهای یادآوری، مكالمه های تصویری از راه مشاوره های از راه دور، ارزیابی وضعیت سلامت مددجویان از راه دور، كاربرد پرونده الكترونیك سلامت و كاربرد سنسورهای هوشمند ازجمله لباس هوشمند، ضمن صرفه جویی های اقتصادی، در زمینه كنترل، پایش، تشخیص و درمان بیماری های مزمن تأثیری مثبت دارد.
به گفته، كیومرث چلونگر، محقق دانشكده مدیریت و اطلاع رسانی پزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و دیگر همكارش در این پژوهش، «امكان ارزیابی های منظم بالینی و ثبت نتایج گزارش ها در پرونده الكترونیكی بیمار سبب شده سالمندان در كشورهای پیشرو به راحتی با متخصصان مراقبت بهداشتی درمانی، در لحظه و از راه دور ارتباط برقرار كنند».
آن ها می افزایند: «فناوری های اطلاعات و ارتباطات در كاهش هزینه های بیماران، كاهش تعداد ملاقات كنندگان بخش اورژانس و سرپایی، كاهش مدت زمان اقامت بیمار، بهبود یافتن كیفیت زندگی در رابطه با افزایش سلامت و كاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی و درمانی برای نظام سلامت مؤثر است».
بر اساس این مطالعه علمی، امروزه باوجود پیشرفت های چشم گیر، روزآمد و پرشتاب در استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان، كشور ما ایران در این مورد از دو چالش اساسی رنج می برد. اول این كه در ایران، مراكز عرضه دهنده خدمات مراقبت منزل در ابتدای مسیر بهره برداری از فناوری های اطلاعات و ارتباطات هستند و دوم آن كه، آگاهی و دانش كافی از به كارگیری انواع فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای مدیران و سرمایه گذاران مراكز عرضه دهنده مراقبت منزل وجود نداشته یا دارای روزآمدی مطلوب نمی باشد.
چلونگر و همكارش معتقدند: «با توجه به جدید بودن بهره برداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و مراقبت در منزل، ایران نسبت به سایر كشورهای درحال توسعه، در ابتدای مسیر است اما با توجه به روند افزایشی سالمند شدن جمعیت در كشور و سطح درخواست ها برای دریافت خدمات مراقبت منزل و تنوع این خدمات، لزوم به كارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این عرصه بیش ازپیش احساس می شود».
نشریه «مدیریت سلامت» كه به انتشار نتایج این مطالعه پرداخته است، متعلق به دانشگاه علوم پزشكی ایران است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب