وزیر آموزش وپرورش در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تقویت مهارت های فرهنگی هنری نتیجه همكاری دو دستگاه خواهد بود
به گزارش ابزار اپل وزیر آموزش وپرورش در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با همكاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.
به گزارش ابزار اپل به نقل از مهر، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری به توسعه همکاریهای دوجانبه، اظهار نمود: هم زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و موجب تفکیک امور شد. این مساله منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این ماموریت ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد. وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، اشاره کرد: آنچه جامعه را می سازد، همان است که به افراد می آموزیم و همین طور روش های آموزشی است که فوق العاده دارای اهمیت است؛ بدین سبب هرچقدر یادگیری عمیق تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت. حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاهها، اضافه کرد: عصر همکاری به همگرایی تبدیل گشته و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت موجب افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاهها باید باهم کار کنند. وی افزود: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته شده آموزش وپرورش همه ساحت ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه ای که باید توازنی بین همه آنها برقرار شود. عضو کابینه تدبیر و امید اظهار داشت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از ۱۱ حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بدین سبب نخستین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش وپرورش ماموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه های مختلف فعالیت می کند و مصمم به خلق موقعیت های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند. وی افزود: برمبنای قانون اهداف و وظایف آموزش وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند بعد از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند. وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه های مهارتی است بدین سبب همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند. وی از اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت آگاهی داد و عنوان کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت های هنری که جذاب هستند، ارائه شود. حاجی میرزایی اضافه کرد: عرصه سومی که توسعه همکاری ها را سبب می شود، هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و حرفه ای است و این در حالیست که ۳۶ درصد دانش آموزان در این رشته ها تحصیل می کنند. وی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تاکید و عنوان کرد: حالا ۳۳ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۱ استان و در ۵ رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می نمایند. این هنرستان ها می توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی دراین زمینه همکاری کند تا عرصه ای برای توسعه مهارت های فرهنگی و هنری شود. عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: از مجموع ۱۶۰ رشته مهارتی شاخه کاردانش، ۲۹ رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و… است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش ها به هنرجویان هنرستان های کاردانش ارائه می شود. وزیر آموزش وپرورش اظهار نمود: هم اکنون ۷۷ هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. وی اظهار داشت: در ۴۸ هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۵ رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از ۵ هزار و ۴۸۰ هنرجو در سه پایه مشغول به تحصیل هستند. حاجی میرزایی اضافه کرد: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم. گفتنی است؛ در این آئین توافق نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.
منبع: ابزار اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب