مسافرگیری قطار ملی مترو در نیمه دوم سال۱۴۰۰

مسافرگیری قطار ملی مترو در نیمه دوم سال۱۴۰۰ به گزارش ابزار اپل مدیرعامل متروی تهران اظهار داشت: برآورد ما این است که در صورت گذراندن آزمایش ها و ستاندن تاییدیه های لازم، مسافرگیری قطار ملی مترو در 6 ماه آتی صورت گیرد.


علی امام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به رونمایی از تولید یک رام قطار ملی مترو با هفت واگن که در ایام گذشته صورت گرفت، اضافه کرد: پس از رونمایی از تولید این رام قطار چون نخستین بار است که تولید می شود، باید یک سری تست های خاص را بگذراند و تاییدیه هایی را به لحاظ عملکردی و ایمنی بگیرد.
وی اشاره کرد: در همه جای دنیا وقتی یک مدل از قطار تولید می شود، چندین ماه فرصت گذاشته می شود تا تست های لازم انجام و تاییدیه ها ستاندن شود و بعد مسافرگیری صورت گیرد. برآورد ما این است که ۶ ماه زمان نیاز است تا تست های لازم انجام و وارد شبکه متروی تهران شود.
امام درباب تولید این رام قطار مترویی تصریح کرد: در برنامه پنج ساله ششم تکلیفی به دولت دوازدهم شده بود که وزارت صنایع با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تا اختتام برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ تجهیزات صنایع ریلی را به داخلی سازی ۸۵ درصدی برسانند. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تیر ماه سال ۹۸ قراردادی سه جانبه با شرکت متروی تهران به همراه صندوق نوآوری و شکوفایی امضا کرد تا ظرف مدت ۱۸ ماه این اتفاق بیفتد.
مدیرعامل متروی تهران افزود: پس از امضای قرارداد و با همتی که تمام دست اندرکاران انجام دادند و حمایتی که از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد، در مدت ۱۸ ماه این صورت گرفت و تولید یک رام قطار مترو هفت واگنه در داخل کشور در سال ۱۴۰۰ در مراسم رسمی صورت گرفت.
افزایش عمق داخلی سازی قطار مترو از ۳۰ به ۸۵ درصد
وی اظهار داشت: از زمانی که تولید واگن های مترو در کشور در دهه ۸۰ شروع شد، بیش از ۷۰ درصد اجزای واگن ها برای قطارهای متروی تهران و سایر کلان شهرها از خارج از کشور و خصوصاً از کشور چین وارد می شد، اما اتفاقی که در این روزها افتاده و به نتیجه نیز رسیده، این است که عمق داخلی سازی از ۳۰ به ۸۵ درصد رسید.
امام با اعلان اینکه در این رونمایی دو نکته قابل توجه است، تصریح کرد: طراحی ها در داخل کشور انجام شده، یعنی دانش مهندسی در کشور برای طراحی قطارهای مترویی به وجود آمده و پس از آن توانمندسازی ساخت واگن با ساختن یک رام قطار مترو با هفت واگن در این پروژه تجلی پیدا کرده است.
وی اشاره کرد: نکته دوم اینکه این امر یک اتفاق تاریخی و استثنایی است که برای اولین بار در کشور انجام می شود. میزان ارزبری خارجی در گذشته ۷۰ درصد بود که حالا با ساخت داخل میزان ارزبری به حداکثر ۳۰ درصد رسیده است.
مدیرعامل متروی تهران اضافه کرد: منابع مالی این پروژه با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شهرداری تهران تامین شده است. ولی شرکت های فعال در طراحی و ساخت این رام قطار، عمدتاً تلفیقی از شرکت های دولتی و خصوصی بوده اند که همچون می توان از مجموعه واگن سازی تهران خصوصی، مجموعه مپنا، جهاددانشگاهی و مجموعه شرکت تیوان ترمز و ۱۸ مجموعه دیگر که با این مجموعه ها همکاری داشتند و بخش خصوصی هستند، نام برد.
وی تصریح کرد: به هر حال این یک نمونه قطار باید در کشور انبوه سازی شود و قراردادهای انبوه سازی در کشور اتفاق افتد و از ظرفیتی که در این پروژه به وجود آمده در صنعت کشور برای ساخت قراردادهای بعدی استفاده گردد.
امام اظهار داشت: دولت در برنامه پنج ساله ششم موظف شده بود ۲ هزار دستگاه واگن برای متروی تهران و سایر کلان شهرها تهیه نماید. این تعهد وجود دارد و دولت باید برای تامین این تعداد از تجارب ملی استفاده نماید. در آخر سال ۹۹ در مترو تهران نیز قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران بسته و قرار شد تا حد امکان از تجارب قطار متروی ملی استفاده گردد و آن قرارداد در سال ۱۴۰۰ در حال عملیاتی شدن است.



منبع:

1400/01/29
22:09:04
5.0 / 5
340
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS