ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی تخلف است
ابزار اپل: دریافت پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینه ای ندارد و با غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی که مشترک عضو آنست مسدود نمی گردد.
به گزارش ابزار اپل به نقل از ایسنا، دریافت پیامک های تبلیغاتی بطور معمول برای کاربران آزاردهنده است و بنا بر این بیشتر کاربران به دنبال راهی برای غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی هستند. بعد از مسدود شدن سرشماره های پیامکی، شرکتها به استفاده از شماره های شخصی برای ارسال پیامک روی آوردند و سازمان تنظیم مقررات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره ها راه اندازی نمود. در عین حال، همچنان برخی از پیامک های تبلیغاتی از طرف خود اپراتورهای همراه ارسال می شود که البته برای غیرفعال سازی این پیامک ها هم راهکار وجود دارد.
کاربران در صورت مواجهه با پیامک هایی که مبادرت به ارسال پیامک های تبلیغاتی با شماره شخصی می کنند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده تا روند مسدود کردن سیمکارت های مزاحم را تسریع کنند. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدود کردن پیامک های مزاحم، تا کنون بیش از ۳۵۵ هزار خط شخصی به سبب مزاحمت پیامکی قطع شده است.
در این راستا سید محمد امامی -مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- اظهار کرده است: بر طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با بهره گیری از سامانه های هوشمندی که دارد این سیمکارت ها را شناسایی و می بندد.
وی اظهار داشت: در مورد پیامک های تبلیغاتی مشترکان باید توجه نمایند که دریافت پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینه ای ندارد و رایگان محاسبه می شوند. نکته دیگر آنکه با غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی که مشترک عضو آنست مسدود نمی گردد، چونکه این دو نوع پیامک، سامانه های جداگانه ای دارند پس با غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی پیامک های محتوایی که مشترک خودش در آنها عضو شده است، مسدود نمی گردد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره ارسال پیامک تبلیغاتی در بعضی ساعات نامتعارف، بیان کرد: اگر سرشماره های تبلیغاتی، در ساعات غیرمتعارف شبانه روز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آنها برخورد می کند. اما گاهی شماره های شخصی تخلف کرده و پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند، رگولاتوری بر طبق قوانین و مقررات موجود نمی تواند بر زمان ارسال پیامک های شخصی نظارتی داشته باشد، اما با بهره گیری از سامانه های نظارتی که دارد و روال هایی که تعریف کرده است، سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را می بندد.
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، فعال سازی پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه بصورت پیش فرض ممنوع بوده و اپراتورهای همراه زمانی که سیمکارت خودرا به فروش می رسانند باید دریافت پیامک های تبلیغاتی را برای مشترکان غیر فعال کرده باشند. مشترکان می توانند با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال بودن پیامک های تبلیغاتی روی شماره خود باخبر شده و یا با بهره گیری از نرم افزارهای "اپراتور من" پیامک های تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.
همین طور اگر مشترکی پس از غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی، باز هم پیامک تبلیغاتی جدیدی دریافت کرد، می تواند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، شکایت خودرا ثبت کند تا رگولاتوری شکایت را پیگیری و دلیلهای بروز چنین تخلفی را بررسی کند. باتوجه به گزارش های به دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایت های این بخش روند صعودی نداشته و تعداد آن بسیار ناچیز است که این نشان دهنده مدیریت پیامک های تبلیغاتی توسط مشترکان، اپراتورها و رگولاتوری است.
برای عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، مشترکان می توانند با یکی از روش های ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»، شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*، تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰، مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن) نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام نمایند.
البته همراه اول ذکر کرده که پیامک های اطلاع رسانی اپراتور و اطلاع رسانی خدمات پایه و باند پهن همراه اول، پیامک های تبلیغاتی محسوب نمی شوند، بدین سبب درصورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام ها را دریافت می کنند. همین طور برخی مشترکین بواسطه عضویت در باشگاهی خاص یا ارائه شماره خود به فروشگاه ها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند که در این خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.
ایرانسلی ها نیز می توانید تصمیم بگیرید که مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستید و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک ها اقدام نمایند. این کار با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من و گزینه «مدیریت پیامک های تبلیغاتی، شماره گیری کد ۵۰۰۶#* و دریافت لیست کاملی از گروههای پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه مربوط به دریافت هر دسته از پیامک ها، امکان پذیر است.
در اپراتور رایتل نیز استفاده از نرم افزار رایتل من و مراجعه به منوی "مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده"، شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شماره گیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعال سازی و جلوگیری از دریافت پیامک های تبلیغاتی که از مراکز پیام مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره های مشابه ارسال می شود، کاربرد دارد.
منبع: iostools.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب