انتشار دستاورد محققان ایرانی در مجله فیزیک کاربردی آمریکا

انتشار دستاورد محققان ایرانی در مجله فیزیک کاربردی آمریکا ابزار اپل: یافته های مطالعه تعدادی از محققان ایرانی برای ابداع روش درمانی جدید سرطان با بهره گیری از لیزر و نانوذرات در فصلنامه «بررسی های فیزیک کاربردی» وابسته به موسسه فیزیک آمریکا منتشر گردید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ساینس دیلی، درمان و دیگر بیماریها با لیزر حالا روشی متداول درمانی تصور نمی گردد اما رویکرد های جدید با بهره گیری از نانوذرات امیدی برای بهبود روش های فعلی پدید آورده است.
محققان وضعیت فعلی این شیوه ها را با ترکیب دو روش فوتوترمال درمانی و فوتوداینامیک درمانی با ترکیب نانوذرات بررسی نموده و توانسته اند از این روش ها برای تزریق دارو به محل هایی از بدن بیمار موفق شوند که در غیراینصورت قابل دسترس نبود. همین طور امکان ترکیب دو روش فوق و رسیدن به روشی واحد و حتی روش درمانی قوی تری وجود دارد.
فوتوترمال (photothermal therapy) درمانی که نور لیزر را به گرما تبدیل می کند می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. روش دیگر شامل درمان فوتوداینامیک (photodynami) است که با بهره گیری از نور لیزر به تولید گونه های فعال اکسیژن مانند هیدروژن پروکسید و رادیکال های سوپروکسید منجر می شود و آنها توان از بین بردن سلول های سرطانی را دارند.
این محققان ایرانی وضعیت فعلی میدان نانوذرات پیشرفته فوتوداینامیک درمانی و فوتوترمال درمانی را بررسی و بر ترکیب دو روش برای دستیابی بهترین و کارامدترین روش درمانی تمرکز کردند.
آنها با ترکیب این دو روش با نانومواد توانستند از این روش های درمانی برای تزریق دارو به محل مورد نظر در بدن بیمار استفاده کنند؛ در صورتیکه به شیوه های دیگر امکان تزریق دارو به این محل ها وجود نداشت. همین طور امکان ترکیب دو روش فوق برای رسیدن به یک درمان واحد و دستیابی به روش درمانی قدرتمندتر وجود دارد.

در روش درمانی فوتوترمال این نور به گرما تبدیل می شود و در روش فوتوداینامیک نور اکسیژن فعال تولید می کند، موفقیت این روش به وجود اکسیژن فراگیر برای تولید کافی اکسیژن فعال نیاز است تا سلول های سرطانی را بکشد.
مسعود مظفری، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: استفاده از این راهبرد در درمان سرطان، نفوذ عمیق نور لیزر به بافت ها برای تعیین میزان کارامدی درمان مفید می باشد.
عواملی که نفوذ عمیق را کنترل می کنند شامل شکل پرتو، طول موج نور، شدت لیزر و شعاع پرتو است. راهبرد بهتر شامل ترکیب درمانی فوتوترمال با روش های سنتی درمان مانند شیمی درمانی برای رسیدن به روش درمانی شیمی درمانی ضدباکتریایی فوتوداینامیک است.
گزارش کاملی از این مطالعه به نام نانوموادها برای درمان سرطان با روش های فوتوترمال و فوتوداینامیک بعنوان دستاورد تعدادی از محققان ایرانی با همکاری یک استاد دانشگاه ژوهانسبورگ در نشریه بررسی های فیزیک کاربردی/ Applied Physics Reviews نشریه علمی موسسه فیزیک آمریکا انتشار یافته است.
Treating cancer with light-sensitive nanoscale biomaterials: Combining nanotechnology with laser light creates powerful effect on cancer cells -- ScienceDaily