قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان:

۲۵۰۰ نخبه ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا جذب دانشگاه های داخل شدند

۲۵۰۰ نخبه ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا جذب دانشگاه های داخل شدند قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان از جذب 2500 نفر از نخبگان و متخصصان ایرانی شاغل در دانشگاه های برتر دنیا آگاهی داد و اظهار داشت: این افراد در ایران یا عضو هیات علمی دانشگاه ها شدند یا شرکت دانش بنیان راه اندازی کردند.


بازگشت دانش آموختگان و دانشجویان بین المللی در داخل کشور و همین طور نرخ بازگشت متخصصان ایرانی به طور قطع منجر به ارتقای فاکتورهای نوآورانه و ارتقای وضعیت کشور در شاخص گردش نخبگانی می شود.
با برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در قالب همکاری و جذب متخصصان ایرانی غیر مقیم، ظرفیت بازگشت مهاجران ایرانی به کشور بالا رفته و روند همکاری در مراکز پژوهشی، شرکت های دانش بنیان و فناور تسریع شده است.
این درحالی است که از طرف دیگر بازگشت نخبگان نیازمند ارائه آمارهای دقیقی از مهاجرت های بازگشتی بمنظور تحلیل و حمایت نهادهای اثرگذار در شناخت وضع موجود و چگونگی جذب دانشجویان و پژوهشگران در کشور است.
ناصر باقری مقدم قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این خصوص اشاره کرد: این بنیاد برنامه های خودرا در عمل به سمت به کارگیری و جذب نخبگان تنظیم کرده است، بطوریکه از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور بوسیله سامانه ای با نام آی کانکت»(سامانه درخواست متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی) که حدود ۱۰ هزار درخواست در آن ثبت شده بود، تا حالا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از متخصصان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را در کشور جذب کرد که این افراد یا عضو هیات علمی دانشگاه ها شدند یا شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد کردند.
وی با اعلان اینکه در مقوله جذب نخبگان تنها مساله جذب صِرف هدف بنیاد ملی نخبگان نیست بلکه جذب موثر جزء اهداف اصلی است، تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که متخصصان و نخبگان باید به فعالیت نخبگانی بپردازند.
قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان همین طور گفت: اگر نخبه ای در یک دستگاه دولتی یا سایر بخش ها همچون بخش صنعت مشغول به فعالیت است باید کارهای نخبگانی داشته باشد و این فعالیت باید بیشتر از جنس کارهای تحقیقاتی، فناورانه و نوآورانه باشد.
باقری مقدم اضافه کرد: این اموری است که موجب می شود آن دستگاه، وزارتخانه یا صنعت ارتقا پیدا کند بدین سبب اصولاً جذب صِرف هدف بنیاد بنیاد ملی نخبگان نیست بلکه جذب موثر جزء اهداف اصلی است، چونکه این اقدام سبب می شود نخبه در جایگاه خود قرار گیرد و نگهداشت لازم از این سرمایه انسانی باارزش انجام پذیرد.
وی اشاره کرد: درباب قرار گرفتن نخبگان در جایگاه خود و حفظ و نگهداشت این نیروی انسانی باارزش کارگروه مشترکی با سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است.
قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان همین طور در ادامه به نقش نخبگان و استعدادهای برتر در تحقق شعار سال و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم گسترش اقتصاد دانش بنیان اشاره و اشاره کرد: برای رسیدن به قله های علم و دانش و گسترش زیرساخت های دانش بنیان در کشور و همین طور ایجاد بستر مناسب برای اثرگذاری نخبگان که رکن اصلی این مهم را می سازند، لازم است از رویه های توجه صرف به سوابق آموزشی و پژوهشی در شناسایی اجتماعات نخبگانی عبور کرده و به سمت ایجاد بستر مناسب و طراحی و اجرائی سازی برنامه های توانمندسازی منطبق با نیاز اساسی کشور در مسایل مختلف حرکت نماییم تا زمینه حضور موثر نخبگان و مستعدان برتر در شرکت های دانش بنیان و سایر حوزه های شناسایی و فراهم گردد.

1401/01/22
16:21:24
5.0 / 5
513
تگهای خبر: تخصص , دانشگاه , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
ابزار اپل - iosTools.ir
iostools.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ابزار اپل محفوظ است

ابزار اپل

معرفی و فروش نرم افزارهای IOS