اعتیاد به ویدئو های کوتاه عملکرد مغز را مختل می کند
ابزار اپل: پژوهش جدیدی نشان میدهد اعتیاد به پلت فرم هایی مانند اینستاگرام ریلز و یوتیوب شورتز، می تواند بر نحوه تصمیم گیری مالی کاربران اثر منفی بگذارد و حساسیت آنها به زیان را کم کند.
به گزارش ابزار اپل به نقل از خبر آنلاین و بر طبق گزارش دیجیاتو، برمبنای نتایج یک پژوهش تازه پخش شده در مجله NeuroImage، مصرف مداوم و اعتیادآور ویدئو های کوتاه در رسانه های اجتماعی می تواند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد. محققان با بررسی فعالیت مغزی ۳۶ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله در حین انجام آزمون های تصمیم گیری، دریافتند افرادی که علایم بیشتری از اعتیاد به ویدئو های کوتاه داشتند، نسبت به زیان های مالی حساسیت کمتری دارند و تصمیمات سریع تر و عجولانه تری می گیرند.
مطالعه با بهره گیری از تصویربرداری fMRI نشان داد این دسته از کاربران در نواحی مغزی در رابطه با کنترل شناختی و ارزیابی ارزش، فعالیت کمتری داشتند و در عوض هنگام ارزیابی زیان، نواحی مربوط به واکنش های حسی و حرکتی فعال تر بودند.
دکتر «چیانگ وانگ»، استاد روان شناسی دانشگاه تیانجین و نویسنده اصلی مقاله، هشدار داده است: «اعتیاد به ویدئو های کوتاه یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است. کاربران چنین پلت فرم هایی اغلب تمرکز، خواب و سلامت روان خودرا قربانی پاداش های فوری می کنند.»
بگفته او، استفاده افراطی از محتوای کوتاه می تواند الگوهای رفتاری مشابه با اعتیاد به مواد یا قمار بوجود آورد و موجب شود افراد هزینه های طولانی مدت آنرا دست کم بگیرند.
منبع: ابزار اپل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب